tirsdag 6. mars 2012

Å gjødsle med solskinn...

Et av mine hemmelige gjødnings-triks for roser, er å gjødsle med appelsinskall!

Jeg har praktisert dette flere ganger og resultatet er friske
og motstandsdyktige roser. Noen av dem tar til og med opp appelsinduften
og blander den med sin egen parfyme!

Igjennom ettervinteren; fra januar når det er høysesong for appelsiner,
klarer jeg ikke å leve uten ferskpresset appelsin-juice.

3-4 appelsiner for hvert juiceglass, gir etterhvert mye skall.
Dette samler jeg noen dager i kjøleskapet, maler det opp på foodprocessoren
og strør det rundt rosebuskene. Graver det lett ned.
Dette kan gjøres så snart telen er gått av jorden.

Da får jeg utnyttet avfall som er proppfullt av vitaminer og rosene elsker det!

I Kina symboliserer appelsinen hell og udødelighet...
Er det ikke det man ønsker seg for rosene sine?
"White Carpet"

8 kommentarer:

Aud sa...

Fin måte å bruke appelsinskall på, skal jeg jammen meg prøve.

Malgorzata Ingstad sa...

Jeg har mistet halv 70% av mine fantastiske roser for 3 år siden og kommer aldri å slutte være lei meg for det. Idag er det rhododendron som vokser villig på deres plass. Jeg har noen veldig få busker igjen og skal bruke det flotte tipset ditt på dem. Spennende!

Marit sa...

Takk for et godt tips! Appelsinjuice er en nødvendighet ja :-)

Torunn sa...

Et tips jeg aldri har hørt om før! Så praktisk å kunne bruke alt fra appelsinen :-)

Inger Marie sa...

Så flott tips..og helt nytt for meg:)
Dette skal jeg jammen prøve...vi spiser mye appelsin:)
Takk for frøene...de kom idag:))

hageglad sa...

Dette har jeg aldri hørt om men takk for tipset! Hege

Mia sa...

Och jag också, nu blir det apelsiner i rosenrabatten. Mixern kommer gå på hög hastighet här :)

Huset på landet sa...

Det var jammen et nyttig tips! Og det skal prøves :-)