onsdag 18. januar 2012

Verdens beste omelett!

Når vinteren er tung, trenger jeg noe lett!
Jeg trenger verdens beste og enkleste omelett!


Til 2 velvoksne porsjoner eller 4 barnslige:

2 gule løk
2 medium store purrer
2 kopper vann
1 fedd hvitløk
4 egg fra frittgående, lykkelige høner
2 store ss Snøfrisk-ost
1/2 ts knust himalaya-salt
1/4 ts nykvernet sort pepper
1 ss solsikkeolje
1 ss god olivenolje


Finsnitt løk, purre og hvitløk og surr dem i olivenolje/solsikkeolje.
Stek først den gule løken til den blir blank. Stek på middels sterk varme.
Ha i purre og stek videre til purren "faller sammen".
Her er det alså purren og ikke DU som skal falle sammen....
Ha i 2 kopper vann og den finsnittede hvitløkskløften.
Skru ned varmen og la løkblandingen få putre og kose seg.


Mens løken storkoste seg i steikepannen min i dag, hentet jeg ved, fyrte i ovnen, tok ut av oppvaskmaskinen, satt på en vaskemaskin, matet kattene, vasket alle gulvene, malte spisestuen.....ikke helt sant.
Men. Det er jo bare tull at det å lage mat skal ta så forbasket lite tid!  Det går faktisk an å gjøre andre ting samtidig!
Jeg skjønner at det MÅ ta ørliten tid hvis man er premenstruell og mannen har hatt en fryktelig dårlig dag på jobben og ungene skal på trening og kattene til dyrlegen og skiene skal smøres og sånn,
MEN...Hallo!!!
Det går jo an å kjøre kombi!
Multitaske. Tenke på og gjøre flere ting på en gang.
Stort sett har jeg tilgjengelig litt nøtter, litt tørket frukt, kankje noe avokado-mos på lur,
som jeg kan smøre på en ristet skive, hvis jeg er skrubbsulten.
Det er bedre å spise pittelitt først, uten at det trenger å bli verdenskrig mens vi venter på middagen...

Når løken er blitt silkemyk og nesten gjennomsiktig er den klar.
Visp lett sammen de lykkelige eggene og rør inn Snøfrisk, salt og pepper.
Ha på lokk i fem minutter MEN; dette er viktig:
La den være litt fuktig! Ikke stek den for tørr og for all del ikke brenn den på for sterk varme!!

Jeg spiste denne
RÅKOST-SALATEN til:

4-6 porsjoner

1 skalk rødkål
1 fenikkel
1/4 brokkoli
2 blodappelsiner
(Se etter sicilianske blodappelsiner i butikken)
Saften av 1/2 sitron
4 ss god olivenolje
1/2 ts knust himalaya-salt
1/4 ts nykvernet pepper
2 strø med chili-pulver

Finsnitt rødkål og fenikkel så tynt som mulig.
Del opp brokkolien i så små buketter som mulig.
Tilsett olje, sitronsaft, krydder og salt.
Masser dette godt inn i grønnsakene.
Blandingen kan med fordel også stå i kjøleskapet et døgn.
Grønnsakene blir "marinert" og dermed mer lett fordøyelige.
Kutt appelsinene i terninger og vend dem inn i salaten.
Litt hakkede pistasjenøtter kan med fordel anbefales i salaten.

Serveres sammen med verdens beste omelett!

Kombinasjonen søt løk, ltt syrlig ost,
mild eggesmak, litt bitter rødkål, søte appelsiner og fenikkel er
ABSOLUTT FABELAKTIG!
Måltidet er garantert proppfullt av vitaminer og mineraler!

BUON APETITO!

PS: Jeg hadde verdens dårligste lysforhold på kjøkkenet i dag.
Og dårlig tid. Jeg var skrubbsulten:-)

2 kommentarer:

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Fatosten! Det der så grådig godt ut!!! Må visst få meg litt lunch... SNAREST!

Takk for fototips forresten:)

Mathildes Eden sa...

Takk Blomsterstjernen! Bildene er desverre ikke så gode som omeletten!
Hadde feil hvitbalanse og veldig dårlig lys. Men pyttsann! Og hjertelig værsågod ! For fototipsene altså!