mandag 9. mai 2011

MINI-DRIVHUS



moseplassen utlyser konkurranse om beste hagetips! Petunia har GJENBRUK som tema i Mandagstema.
Jeg har valgt å kombinere noe som passer for begge damene:



Det er på tide å ta på seg rollen som den høye beskytter!
Den høye beskytter av de som er mindre og mer pinglete enn meg...
På tide å hive seg rundt og få de søte små trygt frem
fra yngleplassen, til barnehagen.

Småfrøene begynner å bli vel bøllete og bred over skuldrene,
i de mikroskopiske vuggene der de ble lagt for å bli født.

Jada. Her fødes det direkte i plastvugger,
dorull-vugger og andre tilgjengelige potter og kar.

Og når vuggene blir for små og holder på å sprekke av spretne planterøtter som vil opp ut og frem i verden;
ja da kommer Edens noe rustne vannkvalitet til nytte!

Ja tenk- endelig lønner det seg med kjøpevann!

Disse vann-beholderne har for tiden en veldig viktig jobb her i Eden.

Man tager 1 stk spiss skarp kniv...
Her skal det helst ikke ryke noen fingertupper!
Så IKKE BRUK SLØVE, DÅRLIGE KNIVER!




Legg beholderen på rygg og ta tak rundt magen...
Gjør et kirurgisk kutt- enten i tanga-truse-høyde- hvis du skal så kraftige planter, men med grunne røtter og høye hoder.
Eller gjør et snitt i sloggi-slash-bestemor-truse-høyde, hvis du vil så plantebarn med lange legger, men med korte halser og små hoder. Stakkars...
Skjær rundt til det er igjen 5 cm +. Som på en hermetikkboks. Da kan toppen løftes av og på, samtidig som at de to delene fremdeles henger sammen.
Hvis du vil kan du lage små hull i et par cm høyde nedifra for å bli kvitt overskuddsvann. Bruk gjerne et tynt bor. Eller du kan legge litt drenerende leca, kongler eller småknask i bunnen før du fyller på med passe mye såjord.
Her kan du se hva jeg sådde tidligere i vår.



Og når småkrekene blir store nok, kan de enten herdes, eller plantes rett i bedet eller som disse sarte sjelene, få litt beskyttelse mot elementene i et lite mini-drivhus. Man tager av hatten, kaster ( kanskje kjolen ) eller gjenbruker bunnen, setter hatten over de nyplantede sarte små- e voila!
Alle hjerter gleder seg!



Fullstendig beskyttelse!
Hullet i hodet på beholderen fungerer som vanningshull.
Jeg pakker litt jord rundt på utsiden så ikke vinden farer avgårde med drivhuset, de søte små og nattesøvnen til Mathilde...

Psst: Hvis du liker ideèn min,
klikk på lenken til Moseplassen- Hagetips- og stem på meg!

11 kommentarer:

Unknown sa...

Så lurt! jeg låner den ideen der.
Fine tulipaner også.
Ha en fin dag Marit.

Malys krok sa...

Det var jo kjempesmart! Så oppfinnsom du er! -Margit-

Inge sa...

Sikke en god ide.. :-)

Anonym sa...

Det var lurt! En flott idé til gjenbruk.

Petunia sa...

Bare ett eneste ord som dekker dette:
GENIALT!!!

Mathildes Eden sa...

Takk for tilbakemeldinger! Vi damer er jo kreative:-)

Millemilla sa...

Så smart! Takk for ideen!

Malgorzata Ingstad sa...

Kjempesmart! Men jeg ser Mathilde at din Eden er ganske stor i forhold til vår. I andre livet mitt, skal jeg ta opp gjenbruk-ideene dine, for nå har vi ikke plass!
Takk for kommentaren din - du er den første og eneste som har sett forvandling i bloggen min - tusen takk for det!

Benedicte sa...

Hvilket fint genbrugs-drivhus - en rigtig god idé :-)

Berit sa...

Godt tips og suverent innlegg!

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Det er sjelden geniale ting faktisk er genialt... men i dette tilfellet må jeg si meg sagtens enig:)

Jeg stemmer på deg!