søndag 18. mars 2012

EPLEKJEKT!

Endelig kom jeg meg litt ut i hagen!

I dag tøffet jeg meg litt...
Mellom solstråler og haglebyger
podet jeg mitt første epletre!

Jeg sådde noen kjerner med Gul Gravenstein-epler, for noen år siden.


Siden de så villig spirte, har de stått bortgjemt i et lunt hjørne i hagen.
Greinene var nå såpass kraftige, at jeg tok sjansen.

3 stk gravenstein-greiner festet jeg på mitt Aroma-epletre,
med svart vanlig, eletriker/isolasjons-tape.
Snittflate mot snittflate. Jeg laget så lange snitt som mulig.
Passet på hvilken vei jeg la snittet,
slik at den ferdigpodede greinen, vendte ønsket vei etter poding.
Etterpå dekket jeg alle mulige åpninger og selve spjelkingen med podevoks
.

Og så er det bare å se om et par måneder om det står til liv!
Spennende...
Fant denne videoen om poding på nettet.

Fortsatte med flere eplekjekke ting...
Jeg har planer om en liten espaliert eple-hekk.
Jeg har plass til tre-fire trær med en meters avstand
og drømmen er at det skal bli slik som dette.:-)
Foreløpig ser det slik ut:
Eple Discovery

Jeg har foreløpig satt opp bambuspinner og grønn hagestreng,
men vil bytte dem ut med hassel-staurer og hesje-streng.
Men enn så lenge...

De fleste staudene fikk seg en stuss i dag,
sammen med sommerfuglbuskene og hortensiaene.

Og jammen fikk jeg ikke mitt søte Aronia/Svartsurbær-tre
på plass i et gammelt boss-spann, plassert midt i urtehjørnet mitt!


Gleder meg...

5 kommentarer:

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Hei! Den podingen hørtes gysla spennende ut! Noe for meg ;)

Har du sett videoen med han pode-gale mannen som gjestet NRK's grønn glede for noen år siden?

Tror han hadde podet 100 eplesorter på samme tre! Pluss noen pærer og sitroner...

Ranten sa...

Ja jeg også er andektig og veldig imponert :)Foreløpig helt utenfor mitt kompetanseområde, men det kan jeg jo kanskje gjøre noe med en vakker dag.. Ikke nå for plutselig var det jo litt vinter igjen.

nefertiti sa...

Spennende :-)

Torill sa...

Heisan.
Så flink du er som hiver deg uti dette. Spennande prosjekt både podinga og "eplehekken". Håper du lukkast med det.
Ha det godt.

Anne (Moseplassen) sa...

eplehekk har vi også lyst på! Jeg er littegranne skeptisk for jeg tror ikke jeg har plass i høyden uten at det skygger for mye for grønnsakshagen, men vi får se, det er en artig ide :)

Du, jeg er innom for å be deg om en tjeneste. Hagebloggerene skal ha stand på Hagemessen ved Oslo nå om en uke. Som en del av standen så har jeg tenkt å presentere noen av bildene som var med på x-faktor blomsterutgaven og jeg ønsker å bruke ett av dine.

Bildet vil bli vist i ca 20x15 cm størrelse, og det blir tydelig merket med adressen til din blogg.

Jeg ønsker å bruke bildet av den flotte gule ringblomsten.
Dersom dette er greit for deg så vennligst send meg en epost så raskt som mulig på (anne @ moseplassen.com). Det er veldig fint om du sender meg bildet i eposten så blir det bedre kvalitet på bildet ditt en om jeg henter det fra bloggen din. Og jeg setter også stor pris på om du legger ved adressen til bloggen din så blir det en ting mindre for meg å holde styr på.

På forhånd takk, og fortsatt god påske!
Anne :)