mandag 12. september 2011

Tomatenes uutholdelige lengsel- Del 3 Finalen

Det er bare å innrømme det!
Jeg er en stakkars rennesteins-tomat-amatør!

HER er nesten hele avlingen for 2011!



Det er disse enorme mengdene jeg har slitt for; helt siden i vår.
Siden de var noen små spirrevipper av noen tomatplanter.

For disse, har jeg valgt vekk,
å reise et eneste sted i hele juli!
De ville ha en liter vann om dagen og sol, sol, sol...
Siden solen har vært et usedvanlig fraværende tema
og ustadig som en hormonell fjortis,
har jeg løpt mellom solstrålene med plantene,
slik at de til enhver tid skulle få hver mikrostråle,
så snart den gule åpenbarte seg.


Tenk å være så naiv å tro at en kan dyrke
saftige mengder av tomater i et stuevindu på Sotra???



Men de er jo pene å se på disse cherry-ditt og cherry-datt.
Søtt smaker de og!
Men jeg går liksom ikke i gang med tomat-sylte-dugnad!!!



På søndag var jeg å hentet verdens fineste blyglass-vinduer,
hos noen vennlige, bergenske sjeler.
De har funnet sitt drømmested i Fusa.

Disse vinduene er første trinn i skapelsen av mitt drømmedrivhus.
Da kan Tomat-Amatør-Dronningen begraves i komposten!
Og Sotras Tomat-Herskerinne bli født!


Tomatenes uutholdelige lengsel del 1 & 2, kan du lese om her og her!

5 kommentarer:

Le Gall : Décrypter Le Système Pyramidall sa...

très jolies tomates !

Malgorzata Ingstad sa...

Det er Mathilde som er sola deres (tomatenes). Et vindu i Sotra er et trygt sted å vokse i, man blir så fin og variert i fargene!
Lekre bilder som utløste smaksløkenes aktivitet og jeg sikler nå! Dette er et skikkelig bevis på at tomatene dine gjør inntrykk på alle måter. Klem!

November- symra sa...

Herlige ord og bilder om forventningene om en enorm og saftig tomatavling som smuldrer vekk i sommerens drittvær!

November- symra sa...

Har forresten en liten påskjønnelse på bloggen min til deg!.

Inger Marie sa...

Kjempemorrsom lesing...Men du skal vite at mine tomater stiller på linje med dine...stuslige greier i år...slik går det med lite sol og ikke glass å dyrke under..:)
Det blir tomatveksthus på meg også..neste år:)
Hyggelig om du titter innom meg på Hagerommet:))