lørdag 10. september 2011

S H O P P I N G !!!

Salg på Plantasjen...
Altfor kort tid til å handle på...
Parkerer halveis ulovlig; har selvfølgelig ikke en tier til handlevognen.
Bryter meg inn feil vei til kasseapparatene.


"Veksle ?"
Damen dytter noen mynter i hånden min, jeg flyr ut etter en handlevogn.
Vognen hopper brutalt over steinbelagte gulv på vei ut i salgsparadiset.
Det rister i håndleddene mens jeg suser forbi
orkideer og falske fuglebur til minus 50 %.
Hvor skal jeg gå først? Busker og trær! Minus 50...
Vurderer fort form, farge og helsetilstand.
Rykker til meg et par tre, fem, tilsynelatende friske eksemplarer.



Stauder... en, to, tre , fire..

"Sett dem nå fra deg da menneske!"

Fem, seks, syv...

Vent nå litt...
Hadde jeg ikke bestemt meg for å finne prydgress og
stauder med vakkert bladverk ? Joda.
Sette tilbake en eller to.
Nappe til meg de sorte, de sølvfargede, de frodige, de blodrøde, de bladrike, de trendy...
Full handlevogn!!!
Både oppe og nede.



På vei til kassen stomper jeg mer enn en gang
og dytter desverre borti en eldre dame med en fredslilje i hånden.
Hun griner til meg, med fredslijen ufredelig på snei i armkroken.
Jeg smiler svett og mumler unnskyld; inni meg. Hjertet banker.
Enda en gang kræsjer jeg borti noe.
En utstilling med kaktus og trendy servietter får granatsjokk.
Buskene i den øverste etasjen i handlevognen sperrer utsikten fremover.

Puster fort inn og ut. Betaler.
Drar kortet fort og utemmet; strener ut til den ulovlig parkerte...
Velger å fortrenge sluttsummen. Det e jo billig!



Herlig å få lov å fylle opp bilen i fred. Men...

Jeg klarer ikke å glemme de jeg valgte bort i den ville plantejakten.

Jeg kjører jo egentlig forbi en plantasje til på vei hjem!

Ka pokker!
Det er fredag, eg føler meg kjepphøy på berusende drømmer om frodige bed.

Rykker støtvis og hissig innover i lokalet;
har bestemt meg for å ikke ta med handlevogn.
Skal bare kjøpe det jeg kan bære.

Pløyer salgsutstillingene... Den...og den... og der har de den på salg og!
Armene verker av de fristende bugnende pottene.
Nå kan jeg bare ikke handle flere!
Men der! Der står det en forlatt handlevogn! Uten sikring!

Tenker meg om 2 nanosekunder og fyller opp den usikrede.

Skulle nesten tro at jeg hadde glemt at jeg kjørte Yaris`en i dag.
Burde ha tatt varebilen.

Toyotaen skriker om nåde da lange grener risper den ublidt i taket.

De som passerer meg, synes nok synd på meg.
Som har en rullende blomsterbutikk, i en sååå liten bil.

Suksessen med shoppingen, sitrer i meg
da jeg pakker ut blomsterballetten av Yarisen.
Drømmer litt mer. Hvor skal jeg ha den? Og den ? De tre sammen ?
Jeg har jo selvsagt ikke planlagt hvor kuppene skal plantes.

Lykken varer ennå.
Først må jeg ut å spa! I regnet! I høsten. I shoppingrus.

Her er årsaken til min lykkerus:

Acer palmatum, Butterfly
Anemona, hvit
Astrantia major variegata, Sunningdale
Bambus, Fargesia murielae, Rufa
Bergenia cordifolum
Bispelue, ukjent
Buddeleja Buzz, Violett
Buddeleja davidii, Flower Power
Campanula Cambell
Cornus sibirica variegata, Alba
Geranium, Rozanne
Gress, svart, ukjent
Heuchera, diverse typer
Lathyrius latifolius, Weisse
Lavandula augustifolia
Pennisetum rubrum
Perovskia, Blue Spire
Physocarpus op/ Solbærspirea, Diabolo
Prunus Incisa, Kojgu-No
Pulmonaria augustifolia
Pulsatilla vulgaris, Alba
Rosa, Sweet Pretty
Rosa, Yellow Zen
Sambucus, Nigra
Sedum telephium, Purple Emperor

4 kommentarer:

nefertiti sa...

Herregud - nå forstår jeg alt! Var innom både Gravdal og DrVik, men fant ingenting. Selvfølgelig fordi du hadde vært der før meg *haha*

Gratulerer, du har jo virkelig spart stort i dag ;-)

Selv sparte jeg ikke så veldig mye, men en clematis 'Miss Bateman'og en rose 'Sweet Pretty', du vet, ble med meg hjem :-)

Kari sa...

ha ha. Kjente meg igjen i dette. Har selv vært på utallige salgsrunder på denne tiden av året. Utrolig fristende med 50 prosent. Har blitt en del bomkjøp opp gjennom årene, men også blinkskudd. Bomkjøpene ender som regel hos naboene eller svigermor
Ha en herlig dag :)

Ninni sa...

Oj vilka fynd du gjorde! Massor av fina växter. Jag känner igen den rödbladiga smällspirean som jag tycker sä mycket om. Diabolo heter nog sorten.
Nu har du många gropar att gräva :)
Lycka till!

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Hehe! Skulle ønske jeg hadde dere jenters evne til å handle i nuet. I frykt for å gå konkurs sitter jeg og venter og venter kneblet i min sofa helt til hagesentrene er tømt for de fineste varene. Så besøker jeg dem og kommer hjem med 2-3 visne planter, men med lommeboken i behold...

P.S Geranium Rozanne er et kupp! Blomstrer feracious gjennom hele sesongen!